Pomysł powstania i eksploatacji przeworskiej kolei zrodził się w okresie cesarstwa austrowęgierskiego i łączył się ściśle z budową cukrowni "Przeworsk" przez księcia Lubomirskiego. Głównym celem funkcjonowania kolei było dostarczanie buraków do cukrowni oraz przewóz płodów rolnych, drewna, żwiru i kamieni z ówczesnego powiatu brzozowskiego. W 1894 roku właściciele ziemscy: hrabiowie Scypior z Łopuszki Wielkiej i Skrzyński z Bachórza, zapoczątkowali starania o rozpoczęcie budowy kolei, a ostateczne prace ruszyły w 1900 roku. Całkowite oddanie do użytku i oficjalne otwarcie linii kolejowej liczącej 46 km oraz budynków z parowozownią zwrotną w Dynowie nastąpiło w 1904 roku. Było to prawdziwe okno na świat Dynowa i znaczny postęp komunikacyjny. Podróż do Przeworska trwała około dwóch godzin, a według rozkładu przejazdu kolejki, przysłowiowo "regulowano zegarki". Dynowianie byli bardzo dumni ze swojej kolejki. Poprawiła się też znacznie koniunktura handlowa Dynowa i okolic. ![]() Zespół stacji kolejowej w Dynowie składa się z budynku dworca (1887r), budynku dawnego zarządu kolei wąskotorowej (1887 rok - becnie budynek mieszkalny), magazynu, zieleni zachowanej w obrębie stacji (szpaler lip), urządzeń technicznych oraz współcześnie wybudowanej lokomotywowni. Przylegający od południa parterowy budynek mieszczący poczekalnię posiada od strony torów podcień wsparty na trzech ozdobnych, drewnianych słupach. ![]() Budynki dworcowe wzniesione zostały w oparciu o austriackie katalogi typowych projektów budowli wznoszonych dla potrzeb linii kolejowych. W 1991 roku Przeworska Kolej Dojazdowa została wpisana do rejestru zabytków województwa przemyskiego. ![]() Turyści mogą korzystać z atrakcyjnych przejazdów specjalnym pociągiem turystycznym "Mały Pogórzanin" na trasie Przeworsk - Dynów przez Kańczugę i Jawornik Polski. Linia kolei przebiega piękną doliną rzeki Mleczki oraz Pogórza Dynowskiego do malowniczej doliny Sanu. Trasa ta została oddana do użytku w 1905 roku i liczy 46 km długości. ![]() Ziemia przeworska z Pogórzem Dynowskim połączona jest jedynym w Polsce i jednym z najdłuższych w Europie tunelem kolejki wąskotorowej o długości 602 m, znajdującym się pod 30 metrową warstwą ziemi. Tunel ten znajduje się w miejscowości Szklary. |